Feel good-tips

Plotseling humeurig of moe? Hoofdpijn, een gespannen gevoel in je borsten of pijn in je onderbuik – komt dit je allemaal bekend voor? Geen paniek! Miljoenen meisjes en vrouwen hebben deze symptomen voor of tijdens hun menstruatie. Hier enkele tips om je in een mum van tijd beter te voelen! Je kunt alles doen wat je leuk vindt – ook als je je menstruatie hebt.

Hier vind je uitstekende tips om je goed te voelen – tijdens je menstruatie en op elke andere dag:

1. Drink veel water! Sommige klachten worden veroorzaakt doordat je lichaam water gaat vasthouden. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, helpt het om in dat geval water te drinken. Waterdrinken kan ook helpen tegen een opgeblazen gevoel. Bovendien zorgt waterdrinken ervoor dat de giftige stoffen uit je lichaam verdwijnen. Water doet wonderen en is zo eenvoudig: zelfs onderweg kun je steeds een klein flesje water bij de hand hebben.

2.Ontdek de kracht van fruit- en groentesoorten die rijk zijn aan water. Zo bevatten watermeloenen en komkommers bijvoorbeeld veel vocht en hebben ze een positief effect op je hele lichaam.

3. Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium en vitamine E. In bananen zit bijvoorbeeld veel magnesium, ingedroogde abrikozen zit superveel vitamine E en in avocado's zitten beide in overvloed! 

4. Ben zuinig met zout, suiker, koffie en zwarte thee! Een evenwichtige voeding met niet te veel zout of suiker geeft je de energie die je nodig hebt en vermindert tegelijkertijd het vasthouden van water. Vermijd koffie en zwarte thee. Natuurlijk, je moet veel drinken! Maar koffie en zwarte thee werken het vasthouden van water in de hand.

5.  Blijf bewegen! Je moet niet te veel eisen van je lichaam, maar wat beweging in de buitenlucht zoals wandelen, fietsen of zwemmen doet wonderen. Door te bewegen, voel je je beter omdat je buikspieren uitrekken en zo krampen verminderen.

6.Ontspanning en warmte – de perfecte combinatie! Ga met een warme kruik op je buik op de bank liggen of neem een warme douche of warm bad om je bloedsomloop te stimuleren. Warmte zorgt ervoor dat de bloedvaten uitzetten en het ontspant je lichaam. 

7.  Verwen jezelf en blijf positief! Doe iets samen met je vrienden of ga eens naar de bioscoop. Eet lekkere en gezonde dingen. Een tip: donkere chocolade helpt tegen eetbuien en stimuleert tegelijk de aanmaak van serotonine, waardoor je een beter humeur krijgt!  

8. Slaap voldoende! Slapen is om verschillende redenen heel belangrijk. Het regelt je hormonen- en suikerspiegel en geeft je lichaam tijd om zichzelf te genezen. Ga ‘s middags even slapen (niet te lang!). Een warme kruik helpt je om te ontspannen en kan ervoor zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt of wegdoezelt.

Heb je nog meer goede tips? Je kunt ze hier op het forum posten en er ook de tips van andere meisjes lezen.

Als je krampen hebt die je waar de traditionele huismiddeltjes niet tegen helpen, moet je naar een dokter gaan.